Teplé a ustálené počasie končiaceho leta prialo leteckým aktivitám, ako žiadne iné obdobie roka. Aj nám doprialo možnosť zastihnúť pilotov motorových závesných klzákov (MZK), na ich stretnutí, ktoré sa konalo na ploché Letecko modelárskeho areálu v Plevníku. Jarné podujatie, pre krajnú nepriazeň počasia v pôvodnom termíne neprebehlo. Všetko ale napokon vynahradil prvý septembrový víkend.
Vyrážam ešte za šera, aby som stihol ranné štarty. Privítala ma výrazná silueta vrchu Malý Manín, týčiaca sa nad obcou Plevník-Drienové, ktorá sa nachádza v Považskobystrickom okrese. Vychádzajúce slnko sa opiera o asfalt letiska, vysúša rosu, ktorá cez noc padla na desiatku odstavených ľahkých strojov. Posádky sa prebúdzajú do druhého dňa stretnutia motorových rogál. Organizačný tandem, páni Ľubomír Balej a Ján Matejička, už majú všetko pripravené na hladký priebeh zletu. Pred rozdelením letových úloh si našiel čas na krátky rozhovor, pán Ján Lacúch z Rogalo Team Dubová. Mám v pláne sa ho opýtať na našu, Slovenskú účasť na prestížnom podujatí. Majstrovstvá sveta v ultraľahkom lietaní, ktoré sa konali v okolí anglického letiska Deenethorpe boli určite pre všetkých zaujímavou skúsenosťou.
Keď sa plánoval májový zlet v Plevníku, zaúradovalo zlé počasie a aj v náhradnom termíne intenzívne pršalo. Majstrovstvá Slovenska v motorovom závesnom lietaní a zlet MZK v Plevníku sa napokon v jarnom termíne nekonali. Predpokladám, že toto podujatie malo byť súčasťou príprav na Majstrovstvách sveta v ultraľahkom lietaní, ktoré sa pod hlavičkou FAI konali na prelome mesiacov júl a august. Koľko posádok zo Slovenska sa zúčastnilo tejto medzinárodnej akcie?
Majstrovstvá sveta zahŕňali päť kategórií. Ultraľahké lietadlá jednomiestne, dvojmiestne. Závesné motorové klzáky jednomiestne, dvojmiestne a vírniky. Zo Slovenska sme sa zúčastnili tri posádky v kategórií dvojmiestny závesný klzák. Z letiska v Dubovej pri Modre sa zúčastnila posádka Jozef Sajan a Ján Lacúch, ďalšia posádka bola z Nitry a tretia z Považia v zložení Ján Knapčok a Ján Matejička. Celkovo sa zúčastnilo 13 krajín v zastúpení viac ako 90 súťažiacich. V našej kategórii súťažilo 10 posádok. Pri svojej premiérovej účasti na MS sa podarilo Romanovi Bernáthovi spolu so Stanislavom Faťarom obsadiť celkovo fantastické 7.miesto
O Veľkej Británii je známe, že žije letectvom. Tradícia letectva sa odráža aj v hustote malých letísk.
Samotné letisko Deenethorpe sa nachádza v strednej časti Anglicka. Má zaujímavú históriu. Bolo vybudované americkou armádou počas druhej svetovej vojny a štartovali z neho spojenecké bombardéry. Áno, sieť letísk je tam priam neskutočná, pretože letectvo a zvlášť toto malé letectvo je tam veľmi rozvinuté. V samotnom Anglicku registrujú viac ako 2 500 motorových rogalistov. V porovnaní so Slovenskom sú to ohromné čísla. U nás je registrovaných do 100 pilotov MZK. To bolo pre nás aj zdrojom prekvapenia, pretože sme očakávali väčšiu účasť domácich letcov. Poslali to najlepšie zo svojich radov, ale zdalo sa nám to ohľadom na ich členskú základňu, ako relatívne malý počet účastníkov.
Pri pohľade na výsledkovú listinu je priam nemožné si nevšimnúť výrazného úspechu reprezentantov z Českej republiky. Ich medailová bilancia znamenala celkové druhé miesto za víťazným domácim tímom. Už nie je prekvapením ani celkové tretie miesto reprezentantov z Poľska. Kde by sme mali hľadať takpovediac “príčiny” ich úspechu?
Videl by som dve roviny tohto problému. Jedna z nich je tá historická. Kým v Čechách Letecká Amatérska Asociácia zastrešuje všetky kategórie takpovediac “ľahkých lietačov”, tak na Slovensku došlo po rozdelení republík k roztriešteniu na menšie organizácie, ktoré zastupujú každý letecký odbor zvlášť. Uvediem príklad: Pri našej premiérovej účasti na Majstrovstvách sveta v roku 2022 v Hosíne pri Českých Budejoviciach, sa množstvo nami oslovených pilotov zo Slovenska nezúčastnilo len preto, že ich zástupca danej športovej divízie neinformoval o tejto možnosti. Druhou rovinou je prístup k leteckému športu. Tohtoročný víťaz v kategórií jednomiestnych ultraľahkých lietadiel, Marek Velát zvíťazil vo svojej kategórií absolútne fenomenálnym a suverénnym spôsobom. Bolo to aj vďaka tomu, že v Čechách funguje reálna podpora mladých talentov. Letecký šport je tam podporovaný ako regulerný šport, zatiaľ čo na Slovensku je ešte stále vnímaný ako určité “pánske huncútstvo.” Pokiaľ sa nezmení prístup k podpore leteckého športu, bude hľadanie a výchova mladých talentov veľmi obtiažna a náročná.
Ďakujem pán Lacúch za rozhovor a teším sa na ďalšie športové výsledky a stretnutia na našich letiskách.
Na záver ešte spomeniem, že Majstrom Slovenska pre rok 2024 sa stal Roman Bernáth z Nitry, prvý vicemajster je Ľubomír Balej, a druhým vicemajstrom je Stanislav Faťara. Všetkým blahoželáme.
Text a Foto: janoby ©2024, letectvosr.sk