Rekordér. Toto prirovnanie mi napadne pri čísle, ktoré sa vyníma na upútavke k tohtoročným pretekom v leteckej rally a ktoré organizátori takmer päťdesiat rokov usporadúvajú a nazývajú Let Strážovskou hornatinou. Uskutočňuje sa každoročne, bez prerušenia úctyhodných štyridsať štyri rokov na letisku v Slavnici pri Dubnici nad Váhom a právom ju možno považovať za najstaršiu pravidelnú súťaž v leteckých športoch u nás. Jej hlavnou náplňou je preveriť schopnosti a pripravenosť jednotlivých posádok, odovzdať skúsenosti mladším a menej skúseným, vymeniť si získané poznatky a pripraviť sa na nadchádzajúce významné domáce, medzištátne a svetové podujatia. Aeroklub Dubnica má s organizáciou podobných podujatí bohaté skúsenosti a hlavne má vo svojich radoch schopných, ochotných a aktívnych členov, ktorí k samotnej organizácií výrazne prispievajú. Jedeným z nich je pán Štefan Pohanka, ktorý nám samotný Let Strážovskou hornatinou, ale aj iné aktivity priblížil na spoločnom stretnutí.
Dnes sa na letisku Slavnica pri Dubnici nad Váhom letí už štyridsiaty štvrtý ročník súťaže Let Strážovskou hornatinou. Vy pri organizácii tejto súťaže stojíte niekoľko rokov. Skúsme porovnať predošlé ročníky s tým tohtoročným a môžeme si tiež čo to povedať aj o plánoch do budúcich ročníkov?
Čo sa týka počtu, z roka na rok nám počet účastníkov klesá, ale je to súťaž zaradená do plánu prípravy štátnej reprezentácie v leteckej rally a tak sme radi, že sa tu stretáva celá škála pilotov. Tí, ktorí sú začiatočníci, pokročilí, a nebojím sa povedať aj profesionáli. Je to takpovediac porovnávacia medziklubová súťaž. Malý počet posádok je spôsobený predovšetkým nevyhovujúcim počasím, keď na štart prvej disciplíny nestihli priletieť ďalšie posádky z východu a z Čiech pre častý výskyt ranných hmiel, čo je pre toto obdobie roka typické. Sme najstaršia letecká súťaž, ktorá nepretržite, bez prerušenia beží štyridsať štyri rokov. Pri porovnávaní dnes môžeme povedať, že je to úplne iné lietanie, ale aj organizovanie ako pred rokmi. V súčasnosti nám výrazne pomáha elektronika a výpočtová technika. Máme logre, počítače, navigačné a záznamové zariadenia. V minulosti sme všetko pripravovali, evidovali a vyhodnocovali ručne na základe získaných a zapísaných výsledkov. V tomto je to obrovský rozdiel a posun vpred, čo veľmi oceňujem. Tohto roku žiaľ nemáme žiadne medzinárodné podujatia a snažíme sa v rámci príprav udržať výkonnosť predovšetkým štátnej reprezentácie a takéto menšie súťaže tomu výrazne napomáhajú.
Porozprávajte naším čitateľom bližšie o dnešných etapách, ktoré ste pre súťažiacich pripravili. Čo zaujímavé na nich počas hodiny letu čakalo?
Lety sú orientované predovšetkým do pohoria Strážovských vrchov, čomu nasvedčuje aj názov súťaže. Lieta sa v rozmedzí cca jednej až jeden a pol hodiny v jednej etape. Naplánovali sme lety po priamej, ale aj kruhovej trati. K dispozícii máme osemnásť objektov, ktoré sa zo vzduchu vyhľadávajú a päť znakov, vyznačených na letovej trati, o ktorých súťažiaci nevedia, kde sa nachádzajú. Sú to križovatky ciest, premostenia potokov a komunikácií, ktoré sú vzdialené od civilizácie a od ľudí. Trať a jej náročnosť je orientovaná na tréning a získavanie skúseností a nebojím sa priznať, že je to niekedy tak trochu aj záludnosť staviteľa trate voči súťažiacim. Na niektorých bodoch sme už po tých rokoch lietania niekoľký krát. Všetko však závisí od aktuálneho stavu počasia v čase súťaže. Vždy staviam trať tak, aby bola šanca v prípade potreby odletieť pred nevhodným počasím, alebo zlými podmienkami bez väčších problémov do bezpečia.
Navigačné lietanie a letecká rally má na Slovensku dlhodobú tradíciu. Vieme povedať, kde na slovenských letiskách je najlepšie zázemie, kde sa navigačnému lietaniu a jeho rozvoju venujú najviac?
Momentálne cítime pokles v rámci celého Slovenska, ale my v Dubnici sa tomu venujeme veľmi dlho a poctivo. Určite výrazne rozvoju navigačného lietania sa venujú v Trnave, v Spišskej Novej Vsi a v Trenčíne. Tento rok sme sa po mnohých rokoch vybrali s organizáciou majstrovstiev Slovenska na východ, na letisko do Kamenice nad Cirochou. Je to o tom, že zrovnávacia navigácia sa dodnes lieta len s manuálnymi pomôckami, stopky, pravítko, mapa, uhlomer, papier bez použitia digitálnych prístrojov a nové miesta, regióny a lokality výrazne prispievajú rozvoju a tréningu navigačného lietania.
Každoročne v Slavnici organizujete niekoľko významných súťaží, či už v leteckej navigácii alebo leteckej rally. Corona zamiešala kalendárom podujatí. Prezradíte, čo zaujímavé ešte na vašom letisku tento rok uvidíme?
Budúci týždeň u nás v Slavnici uskutočnia Majstrovstvá Slovenska v ANR čo je „Air Navigation Race“. Je to pomerne nový formát súťaže a bude to len druhý ročník. Veríme, že podmienky a počasie dovolia priletieť a absolvovať závodné trate viacerým účastníkom. Koncom septembra plánujeme zorganizovať ešte jednu navigačnú súťaž u našich kamarátov na letisku v Trnave a to by mali byť posledné preteky v leteckej rally v tomto roku.
Ďakujem za ochotu, spoluprácu, ústretový a priateľský prístup pánovi Štefanovi Pohankovi, staviteľovi tratí a odborníkovi na leteckú navigáciu a rally a Ľubomírovi Merkovi, vedúcemu letovej prevádzky na letisku v Slávnici.
Text/Foto: Juraj Uhliar