V lete 2020 sa konali na letisku v Jindřichovom Hradci Majstrovstvá Českej republiky v leteckej akrobacii. Slovensko bohužiaľ nemá v tomto odvetví akrobatického lietania silné zastúpenie, no aj napriek tomu sa vždy nájdu akrobati, ktorých toto lietanie očarilo a každý rok sa objavujú aj nové mladé talenty – nadšenci zameraní na tento druh športového lietania. Počas roku 2020 tu mal svoje zastúpenie pilot Vladimír Klein, ktorý sa zaraďuje medzi najmladších vo svojej kategórii, pochádza z Nitry. Druhým súťažiacim zo Slovenska bol Martin Mandalík.
Aby sme sa o akrobacii ako takej dozvedeli viac, spýtali sme sa Vladimíra, ako to vníma z pohľadu pilota – nováčika v akrobatickom lietaní, ako sa k tomu dostal a čo ho fascinuje na akrobatickom lietaní.
K akrobatickému lietaniu som sa dostal čistou náhodou. Raz som prišiel domov, a otec mi povedal, že sa ide požičať 526-ka z SNA. V tej dobe som ešte nemal pilotný preukaz, takže som sa iba pár krát zviezol na prednom sedadle. V tom momente všetko zapasovalo do seba a ja už som len čakal, kedy si konečne spravím preukaz a budem môcť začať lietať aj ja. Zastihlo ma ale isté nešťastie, keďže som začal s lietaním akrobacie na konci roku 2018, kedy sa bohužiaľ odohrával aj prevod národných kvalifikácií na európske, po odlietaní skoro celého výcviku, som musel znovu odlietať celú osnovu, ktorá už bola v súlade s európskym PART-FCL.
Celkovo mám nalietaných okolo 300 hodín, z ktorých skoro jedna tretina je akrobatická. Akrobatický let väčšinou netrvá hodiny ale minúty. Pri súťažnej akrobacii je tempo lietania výrazne rýchlejšie ako keď človek lieta akrobaciu len tak pre radosť. Pri nácviku súťažných figúr alebo ich následného spájania do sekvencie sa musí človek udržať v pomyselnej kocke 1000 x 1000 x 1000 m, pričom vrchný limit je pre každú kategóriu iný. Preto je aj tempo celého letu agresívnejšie a rýchlejšie. Prvky na seba musia nadväzovať bez nejakých väčších prestávok. Človek sa za tých pár minút unaví a pozornosť sa stráca čím ďalej tým viac. Práve kvôli tomu sa radšej lieta intenzívnejšie ale kratšie.
Na akrobacii ma fascinuje to, že človek je obmedzený v podstate len charakteristikami a vlastnosťami lietadla, v ktorom sedí. Ničím iným, to znamená, že človek sa môže pohybovať hore dole ako len chce. Vtedy sa človek cíti ako vták. To je ten najkrajší pocit.
Na akom type lietadla v súčasnosti lietavaš? (Tu si však dovolíme aj upozorniť na nedostatočnú podporu leteckého športu na Slovensku. Nakoľko Slovensko ako také a Slovenský národný aeroklub nemá svoje reprezentačné akrobatické lietadlá a štát nevytvára dostatočnú finančnú podporu pre mladých nádejných akrobatických pilotov a pokiaľ ako pilot akrobat chcete ísť na takúto súťaž, najprv si musíte zaobstarať svoje akrobatické lietadlo a následne si všetko hradiť zo svojho, čo teda nie je dobrou vizitkou akrobatického odboru a podpory od štátu pri extremne drahých koníčkoch akým je letecká akrobacia…)
V súčasnosti lietam na type Zlín Z-526F registračnej značky OM-CRO, jedná sa o súkromné lietadlo. Je to československé lietadlo vyrobené v roku 1972. Konštrukcia trupu je tvorená prútovou konštrukciou z duralových trubiek, ktorá je potiahnutá plátnom. Konštrukcia krídel je dvojnosníková s jedným hlavným a jedným pomocným nosníkom. Pohonnú sústavu tvorí radový invertný šesťvalec M-137 s výkonom 180 HP a dvojlistá autonómna vrtuľa Avia V-503A. Iba pre predstavu – maximálna rýchlosť je 305 km/h.
Výkony tohto lietadla sú obmedzené najmä výkonom motora, maximálnou neprekročiteľnou rýchlosťou a maximálnymi prevádzkovými násobkami. Ja osobne lietam v najnižšej kategórii Sportsman – toto lietadlo je ako stvorené pre túto kategóriu. Keďže v tejto kategórii nie sú žiadne kopané prvky, 526ka dokáže zaletieť teoreticky každú z figúr z kategórie Sportsman, ktoré sa môžu zadať do zostavy.
Ako si sa dozvedel o akrobatických súťažiach, aká je spotreba počas akrobacie na Zlíne, prípadne povedz nám viac zaujímavostí čo ťa stretlo na vyššie spomenutých MČR v leteckej akrobacií.
O súťažnej akrobacii a jednotlivých súťažiach som sa dozvedel na seminári v Choteboři v roku 2019. Ako som spomínal vyššie, že som v podstate musel odlietať dvakrát takmer tú istú osnovu, výcvik som dokončil len v roku 2020. Prvé myšlienky o účasti na MČR 2020 boli len súkromné, takmer nikomu som o tom nehovoril. Následne som možnú účasť začal rozoberať a diskutovať s členmi mojej rodiny (s tou mužskou časťou – lietajúcou :D). Bol som veľmi nerozhodný, pretože dva týždne po tejto súťaži som mal ísť na prvé sedenie zo skúšok ATPL na Dopravnom úrade. Povedal som si, ale že keď chcem lietať súťažnú akrobaciu, tak buď teraz alebo nikdy, a prihláška bola hneď zaslaná.
Spotreba lietadla pri akrobacii je skoro 60 litrov na hodinu, keďže sa lieta skoro vždy na maximálny trvalý výkon, čo v prípade 526ky je 2600 RPM. V prípade preletu to činí okolo 40 litrov na hodinu.
Let do Čiech som absolvoval úplne sám. Trval skoro 2 hodiny, a preto som sa aj rozhodol cestou tam natankovať v spriatelenom aeroklube Holíč. Spolužiak Richard Dvorský mi natankoval a ja som mohol kľudne pokračovať smerom na Jindřichův Hradec. Letel som o jeden deň vopred, práve kvôli tréningovým letom, zoznámenia sa s priestorom a okolím. Je to dosť ťažké, hlavne keď je človek prvý krát na akrobatickej súťaži. Nevedel som, čo ma čaká. Počas priebehu súťaže sa však človek do toho veľmi rýchlo dostane. Spriatelil som sa s veľa ľuďmi, ktorí mi boli ochotní vysvetliť, na čo si mám dávať pozor. Toto mi neuveriteľne pomohlo.
Lietať akrobaciu a odlietať celú súťaž čo najpresnejšie je asi veľmi náročné však?
Akrobatická súťaž je náročná psychicky aj fyzicky. Lietali sme v podstate od rána do obeda. Druhá fáza bola od poobedia do večera. Leteli sme štyri disciplíny – jednu povinnú a tri tajné. Vždy večer pred letovým dňom nám bola poslaná štartovacia listina a príslušné zostavy. Každá zostava je zložená z určitého počtu prvkov, ktoré majú bodové hodnotenie a koeficient. Na základe letu, ktorý predvedieš rozhodcom, rozhodcovia priradia za jednotlivé figúry body – tie sa vynásobia koeficientami a na konci sa to celé sčíta dokopy. Hodnotené je ale takmer všetko, celkový dojem, umiestnenie, výšky prvkov, linky, ukončenia, uhly – proste všetko. Takže za jednu zostavu dostane človek komplexné bodové hodnotenie. Aeroklub Českej republiky, ktorý bol organizátorom tejto súťaže, využíva aplikáciu AcroOnline, kde človek po každom lete vidí svoje bodové ohodnotenie a umiestnenie v tabuľke. Dobrá aplikácia, len niekedy môže byť trochu kontraproduktívna.
V akých kategóriach sa tu môže lietať?
Lieta sa v štyroch kategóriách – Sportsman, Intermediate, Advanced, Unlimited. Najvyššia kategória Unlimited sa na MČR 2020 nelietala, kvôli tomu, že Martin Šonka mal lietadlo v GO. Každá kategória je špecifická prvkami, ktoré sa môžu lietať a vrchnými/spodnými výškovými limitmi.
Napriek tomu, že si tu bol prvý krát to bol perfektný skok vpred pre teba, veď ide predovšetkým o lietanie a nové skúsenosti…
Moje umiestnenie zo začiatku bolo veľmi nádejné, bohužiaľ som to nezvládol. Prekvapili ma zadané prvky, ktoré sme mali v posledných dvoch tajných zostavách. Niektoré z nich som ani nikdy v živote neletel – úžasná skúsenosť. Môj smútok z tragického umiestnenia skončil, keď som sa dozvedel, že sa budeme môcť preškoliť na legendárny Zlin Z50. Za túto možnosť osobne ďakujem Vladovi Machulovi z AeČR.
Akrobatická sezóna trvá od jari do začiatku jesene. Posledná súťaž tohto roku bol Hosínsky pohár, ktorej som sa bohužiaľ kvôli momentálnej situácii nemohol zúčastniť. Meno a miesto prvej súťaže sezóny 2021 ešte nie sú známe, osobne si myslím, že to bude Karlovarský pohár.
Vladko, ďakujeme za rozhovor.
Ak môžem, na záver by som chcel pozdraviť všetkých fanúšikov tohto nádherného leteckého športu, celú moju rodinu, ktorá ma podporuje, priateľov, priateľku a všetkých ostatných.
Text: Boris Čierny, Vladimír Klein
Foto: Vladimír Klein