Trojica akrobatických pilotov Božej Struž, Antonín Klimenda a autor myšlienky, neskôr jej dlhoročná vedúca osobnosť, Jiří Tlustý sa rozhodli koncom päťdesiatych rokov dvadsiateho storočia na letisku v Chrudimi založiť leteckú akrobatickú skupinu na športových motorových lietadlách. V šesťdesiatom roku sa k skupine pridal štvrtý člen formácie, prvý a čerstvý oficiálny majster sveta v leteckej akrobacii Ladislav Bezák. Skupina začala oficiálne trénovať skupinovú zlietanosť na lietadlách Zlín radu dvadsaťšesť československej výroby a v krátkom čase sa na domácej scéne prezentovala pod názvom Box Trener.
Mesiacmi tréningov a vystúpení na verejnosti sa formácia zdokonaľovala a postupom času do svojich zostáv začleňovala čoraz náročnejšie prvky skupinovej akrobacie, ktorých vrcholom sa stal zrkadlový let, ktorý oficiálne pred publikom skupina predstavila až v roku 1967 na letisku v Podhořanech. Sociálna, politická, ale aj morálna a ľudská stránka vtedajšieho spoločenského zriadenia však nepriali ďalšiemu rozvoju skupiny. Posledný z jej členov, Ladislav Bezák vplyvom režimu spolu s celou rodinou lietadlom Tréner emigroval do zahraničia a na krátky čas jeho miesto v skupine zastával ďalší popredný akrobatický pilot Laco Trebatický. Z dôvodu nedostatku leteckej techniky skupina postupne demonštrovala svoje umenie iba v počte troch členov a neskôr, začiatkom osemdesiatych rokov, konkrétne v osemdesiatom druhom roku, pri príležitosti majstrovstiev sveta v parašutizme na letisku v Lučenci odlietala svoje posledné verejné vystúpenie a následne ukončila svoju činnosť.
Svoju druhú životnú etapu akrobatická skupina známa aj pod názvom „Chrudimská čtyřka“ začala začiatkom deväťdesiatych rokov, kedy znova výrazným pričinením staronového vedúceho skupiny pána Jirku Tlustého vzlietla do vzduchu, aby po náročnom období tréningov opäť verejnosti ukázali svoje jedinečné miestami dych vyrážajúce skupinové akrobatické vystúpenie. „Krídla“ Jirka Saller, Božej Struž, prvý a dlhoročný člen skupiny, Slovák (rodák z Vrútok, žiak trénera Júliusa Huliaka zvaného „Krsný“), československý akrobatický reprezentant lietajúci na pozícii „slot“ Daniel Polonec a „vedúci“ skupiny Jirka Tlustý a štyri nové lietadlá Zlín Z50 LS v pestrom bielo modrom, bielo červenom, bielo pomarančovom a bielo zelenom sfarbení. To bola novovzniknutá akrobatická formácia The Devils of Unimax. Nadšenie z novej skupiny však netrvalo dlho. Opätovne krátko po svojom vzniku smerovala k zániku.
Na veľké šťastie krátko na to do skupiny vstúpil nový sponzor, firma NTC z Chrudimi, ktorá u výrobcu Moravan Otrokovice objednala úplne nové, moderné, akrobatické lietadlá Zlín Z50 LX. Tieto „paťdesiatky“ vyrobené v roku deväťdesiatdva pochádzali z poslednej osem kusovej výrobnej série spomenutých akrobatických špeciálov vyrábaných na Morave, po ich dodaní zákazníkom bola výroba akrobatického špeciálu Z50 LX definitívne ukončená. S novým pestrofarebným sfarbením, vyvíjačmi dymového efektu, prídavnými nádržami v krídlach pre zvýšený dolet, imatrikulačnými značkami OK-XRA, XRB, XRC a XRD s už spomenutým kvartetom pilotov vzniká akrobatická skupina Sky Box. Svojím umením a prvkami, ktoré predvádzala vo vzduchu si skupina rýchlo našla svojich fanúšikov doma a neskôr aj v zahraničí, ďaleko za hranicami domoviny. Zo skupiny odišiel Božej Struž, na jeho miesto na pravom krídle do formácie prichádza Miroslav Krejčí. V deväťdesiatom deviatom roku sa skupine otvorila brána do Ázie, kde prestížne reprezentovala českú a slovenskú akrobatickú školu na World Gran Prix v Číne a Japonsku. Pri tejto príležitosti ako jediná prelietla tridsať metrovým horským kamenným jaskynným útvarom Tian Men. Začiatkom milénia si kvality skupiny všimla rakúska firma známa výrobou energetického nápoja s červenými býkmi zápasiacimi pri východe slnka vo svojom logu. Firma Red Bull sa stala ich hlavným partnerom a sponzorom. Formácia opäť, no už natrvalo zmenila svoj názov aj sfarbenie lietadiel. Sky Box sa zmenil na Flying Bulls Aerobatic Team. V roku dvetisícdva skupinu pre pokročilý vek opúšťa dlhoročný a doposiaľ jediný vedúci Jirka Tlustý a na jeho miesto nastupuje prvá dáma v pozícií vedúcej štvorčlenného akrobatického tímu. Pani Radka Máchová na poste „leader“ excelovala. S formáciou počas jej pôsobenia zozbierala niekoľko významných ocenení doma aj v zahraničí. V roku dvetisícšesť zo zdravotných dôvodov z postu „slot“ odchádza slovenský pilot Daniel Polonec a strieda ho Jirka Vepřek. S pompéznosťou a slávou Radka Máchová svoje pôsobenie na poste vedúcej uzatvára po trinástich rokoch spolu s ostatnými členmi Jirkom Sallerom a Jirkom Vepřekom a to posledným letovým vystúpením na veľtrhu Aero India 2015 v Bengalore. V skupine skončili výnimočné akrobatické lietadlá československej výroby Zlín Z50 LX.
Tretia a zatiaľ posledná etapa akrobatickej formácie sa začala dosť netradične. Po boku Flying Bulls Aerobatic Team na scénu vstúpili dvaja nováčikovia s doplňujúcim programom. Boli známi ako Flying Bulls Duo a v dvetisíctrinástom roku sa so svojím programom „oťukávali“ medzi divákmi na dvoch lietadlách Zlín Z50. Hovoríme už o vedúcom skupiny Stanislavovi Čejkovi a Janovi Rudzinskom. O rok neskôr päťdesiatky vymenili za dva úplne nové, výkonné, nemecké akrobatické špeciály Xtrem Air XA42, čím nastal proces výmeny lietadiel v skupine. Pôvodný Flying Bulls Aerobatic Team si s päťdesiatkami užíval svoje posledné mesiace neopísateľnej slávy a úspechov, ten nový sa snažil nadviazať na ich popularitu a umenie. K vedúcemu Standovi a ľavému krídlu Honzovi po dodaní ostaných dvoch nových lietadiel XA42 z päťdesiatky sa presunul na pravé krídlo skúsený Miroslav Krejčí a doplnil tak zostavu skupiny na troch členov, čo pre rok dvetisícpätnásť bol aj konečný počet. V predsezónnom období nastávajúceho roka so skupinou začal aktívne spolupracovať a neskôr aj trénovať nový člen na pozícii „slot“ nováčik a mladá krv v tíme Ján Tvrdík. Jeho skúsenosti v individuálnej športovej leteckej akrobacii mu prospeli natoľko, že v skupine sa veľmi rýchlo udomácnil a v tomto zložení skupina Flying Bulls Aerobatic Team lieta dodnes.
Samotné oslavy šesťdesiateho výročia od vzniku známeho a populárneho leteckého predvádzacieho tímu prebiehali na ich aktuálne domovskom letisku v Jaroměři v kruhu ostatných súčasných, ale aj minulých členov, významných predstaviteľov českého aeroklubu, firmy Red Bull, ostatných fanúšikov, novinárov a pilotov. Pri príležitosti okrúhleho výročia skupina na svoju prezentáciu a demonštráciu akrobatického a pilotného umenia uskutočnila let, ktorý bol považovaný za medzinárodný rekord, keď skupina v tesnej formácií box so štyrmi lietadlami XA 42 odletela desať osových výkrutov za sebou.
Ostáva nám všetkým len dúfať a veriť, že súčasná situácia čoskoro pominie a v bezpečí, bez obmedzení, uvidíme to, čomu hovoríme letecké akrobatické umenie v podaní slávnej skupiny Flying Bulls Aerobatic Team opäť raz naživo.
Tento článok vznikol pri príležitosti šesťdesiateho výročia od vzniku legendárnej československej akrobatickej skupiny, na počesť osemdesiatych piatich narodenín jej dlhoročného vedúceho pána Jirku Tlustého a na pamiatku jediného slovenského člena formácie v pozícií „slot“ pána Daniela Polonca.
Text, foto: Juraj Uhliar