Fokker 100 zohral na Slovensku významnú úlohu pri modernizácii vládnej letky, keď takmer pred desiatimi rokmi nahradil zastarané sovietske lietadlá Jak-40. Dnes, 11. februára 2025, však nastáva ďalší dôležitý moment – vyradenie prvého zo slovenských Fokkerov 100, lietadla s registráciou OM-BYC.
OM-BYC bol do služby Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR zaradený 26. septembra 2016, pričom druhý Fokker 100, OM-BYB, nasledoval 29. januára 2017. Počas svojho pôsobenia slúžili tieto stroje predovšetkým na prepravu vládnych predstaviteľov a štátnych delegácií.
Dnes sa však OM-BYC pod volacím znakom SSG006 so slovenským nebom rozlúčil posledným technickým preletom z Bratislavy do Bratislavy cez Sliač, ktorý bol zavŕšený nízkym preletom nad dráhou 22 bratislavského letiska. Na počesť jeho služby mu letiskoví hasiči pripravili symbolickú vodnú bránu, čím vzdali poctu tomuto stroju aj jeho posádkam. Odteraz bude lietadlo slúžiť už len ako zdroj náhradných dielov pre posledný aktívny Fokker 100 v Európe – OM-BYB.
Vyraďovanie OM-BYC je jasným signálom, že aj druhý Fokker 100 má svoje dni spočítané. Obnova vládnej flotily je nevyhnutná a otázkou zostáva, kedy to nastane.
Podľa zmlúv, ktoré rezort zverejnil v Centrálnom registri zmlúv, sa však už v zákulisí šepká o ich náhrade. Hovorí sa aj o dvoch luxusných heavy jetoch Bombardier Global 5000, ktoré by mohli priniesť nový štandard v oblasti vládnej leteckej dopravy. Oficiálne potvrdenie tejto informácie však zatiaľ neprišlo a nie je jasné, či budú stroje určené pre vládnu letku alebo putujú k Ozbrojeným silám SR.
Veľká vďaka patrí všetkým posádkam, ktoré OM-BYC bezpečne sprevádzali na jeho cestách.
Text: Boris Čierny
Foto: Juraj Uhliar