Je len málo športov, ktoré divák a fanúšik nemôže priamo sledovať a prežívať v športovom stánku, aréne alebo na ihrisku. Medzi tie atraktívne, kde nie je bezprostredne možné fandiť výkonom súťažiacich, by som osobne zaradil aj plachtárske súťaže. Mnohí budú namietať, že štarty a pristátia vetroňov môžu diváci priamo pozorovať na letisku a polohu súťažiacich na trati počas dňa prenáša online tracking. Ide však o šport, kde pristátie do poľa nie je ničím výnimočným a tak budúceho favorita súťaže pri podvečernom doklze možno neuvidíte. Nebolo to tak ale vždy. V prazačiatkoch tohto športu sa počítala každá minúta, či skôr sekunda, ktorú strávil súťažiaci vo vzduchu. Vzlet a pristátie sa teda odohrali do niekoľkých okamihov. Na stretnutí historických vetroňov, ktoré sa konalo za našimi hranicami v Czarnej Góre sme sa na chvíľu do týchto čias vrátili.
Pred 101 rokmi sa na hore Litwinka konala prvá plachtárska súťaž v Poľsku. V duchu tejto tradície, kedy sa vetroň dostane do vzduchu len pomocou gumového lana a ľudskej sily, mohli diváci sledovať dych berúce predstavenie. Pomocníci pri behu dolu svahom napnú pružné lano, na ktorého druhom konci je pripútaný vetroň. Následne ho doslova vystrelia do vzduchu ako z praku. Dĺžka letu už závisí len na kvalitách súťažiaceho a jeho stroja. Pristátia prebiehali pod kopcom na vyznačenej ploche, teda na dohľad divákov. Časomerači aj dnes zaznamenávali letové časy. Tie najlepšie sa s ohľadom na poveternostné podmienky pohybovali na úrovni jednej minúty. Takéto štarty boli v začiatkoch tohto športu úplne bežné a odohrávali sa aj na nám dobre známom kopci Straník pri Žiline. Ten je dnes vyhľadávaný najmä paraglajdistami.
V ďalšom bloku ukážok sa predviedli moderné stroje, ktoré kraľujú dnešným plachtárskym súťažiam. Nemohol chýbať ani 18-násobný majster sveta Sebastian Kawa, držiteľ mnohých rekordov, medzi ktoré si pridal v tomto roku aj prelet nad vrcholom K2. Ide jednoznačne o najznámejšiu postavu tohto športu a doslova fenomén bezmotorového lietania. V ukážke predstavil vetroň ASH-25 s registráciou D-KBPT. Medzi pôsobivé sa zaradilo aj predvedenie vetroňa JS-3 Rapture, ktorého pilotom je Zdzislaw Bednarczuk, dobre známy aj plachtárom na Slovensku. Jeho vetroň je vybavený pomocným prúdovým motorom a táto pohonná jednotka dodala ukážke patričnú razanciu. V sobotnom programe bolo možné ešte vidieť dvojsedadlový stroj Duo Discus ako aj motorový vetroň Da-36 Dimona
Viacerí budete mať istotne otázku: Prečo sa týmto a podobným akciám nevenuje dostatočná propagácia? Aj v našej redakcii sme sa o podujatí dozvedeli len necelé tri dni pred jeho konaním. Termín bol zverejnený na poľských leteckých stránkach približne týždeň vopred. Toto tvrdenie netreba chápať ako alibizmus, alebo výčitku organizátorom. Faktom je, že v neskoršom jesennom termíne nikto nevie dlhodobo predpovedať meteo podmienky pre dvojdňové podujatie v podhorskom prostredí. Limitujúcim je aj priestor na vrchole kopca Litwinka. Spolu s úzkou prístupovou cestou to komplikuje dopravu návštevníkov a aj samotnú prepravu historických vetroňov. To sú ďalšie parametre, ktoré priamo určujú rozmery podujatia.
Text a foto: janoby ©2024