Míľnik v modernizácii: Prvé dve F-16C Block 70 pristáli na Slovensku

Ceremoniálom,  ktorý sa konal v pondelok 22.7.2024 v podvečerných hodinách v priestoroch vojenskej leteckej základne 46. Krídla Kuchyňa pri Malackách za účasti popredných predstaviteľov vlády SR, prezidenta, samospráv a Ozbrojených síl,  Slovenská republika symbolicky prevzala prvé dva kusy nových, moderných,  viacúčelových  lietadiel 4+ generácie F-16C Block 70. 

Samotnému odovzdávaniu predchádzal takmer desaťhodinový prelet z letiska výrobného závodu Lockheed Martin Greenville v Južnej Karolíne USA. Dve lietadlá prilietli na Slovensko z východného pobrežia Spojených štátov  a  o 20:05 miestneho času dosiahli bod finálneho priblíženia. Pred plným pristátím vykonali  pre zúčastnených hostí a novinárov efektný rozchod a niekoľko nízkych preletov takzvaných “Low Approach” priblížení s použitím prídavného spaľovania nad dráhou 19 letiska v Kuchyni. Konečné plné pristátie absolvovalo vedené lietadlo formácie o cca 20:20 nášho času. Cez vodnú bránu  F-16  narolovali na pripravené stojiská pred pozvaných hostí na akt slávnostného ceremoniálu. 

 „Čo sme započali v roku 2018 podpisom zmluvy o dodaní F-16, dnes začíname uzatvárať ich úspešným príletom na Slovensko. Tieto moderné lietadlá nie sú len príkladom technologického pokroku našich ozbrojených síl, symbolizujú tiež naše neochvejné odhodlanie chrániť našu suverenitu a zaistiť bezpečnosť občanov Slovenska a našich spojencov,“ uviedol vo svojom príhovore na mieste minister obrany SR.

Aké bolo preletieť Atlantik v nových F-16? Pilot Col. Ed ‘IMAX’ Castaneda zdieľa detaily o tomto nezabudnuteľnom zážitku!

Col. Ed „IMAX“ Castaneda je  jedným z dvojice pilotov, ktorí samotný prelet nových lietadiel cez Atlantik až na Slovensko do Kuchyne uskutočnili. Ed je aktívnym pilotom Národnej gardy štátu Indiana.  Na tlačovej konferencii sa s nami podelil o pár zaujímavostí z letu.  Prezradil, že samotný prelet trval približne 9 hodín 30 minút. Zo základne Greenwille vzlietali o cca 10:50 nášho času. Počas cesty cez oceán leteli vo formácií spoločne so sprievodným tankovacím lietadlom Boeing KC135 Stratotanker rýchlosťou 0,8 – 0,9 Mach za hodinu. Tanker pre obe naše lietadlá slúžil ako zdroj paliva. Tankovanie za letu absolvovali celkovo sedemkrát a jedno  spojenie  za účelom prečerpania paliva trvalo 7 minút.  Posledná dodávka paliva prebehla nad územím Spojeného kráľovstva, kde sa Stratotanker od skupiny oddelil a F-16 pokračovali na Slovensko samostatne. Počas preletu sa prečerpalo vzduchom 13 607l pohonných hmôt. Únavu a čas vo vzduchu si krátili vzájomnou komunikáciou a tiež komunikáciou s členmi posádky sprievodného Stratotankera. Ako strava počas pobytu vo vzduchu im poslúžil Cheesburger zakúpený v miestnom fastfoode, energetická tyčinka a sušienky. Americkí piloti zostávajú u nás do stredy, resp. štvrtka 25.7.2024, potom sa vracajú spať do USA ako pasažieri komerčnej linky.

Budúce dodávky stíhačiek na Slovensko:
Prvé dve dodané lietadlá podľa očakávaní a vyjadrení MOSR doplní v mesiaci október tretie v  dvojmiestnej školnej konfigurácií predurčenej na výcvik pilotov. V roku 2025 sa počíta s príletom ďalších piatich kusov. Dočasným domovom všetkých dodaných viacúčelových lietadiel sa stáva základňa 46. krídla dopravného letectva v Kuchyni na Záhorí. Prevádzkované budú v dvoch novozrekonštruovaných hangároch s vybudovanou kompletnou infraštruktúrou, ku ktorým v krátkom čase pribudnú ďalšie. Po kompletnej obnove a modernizácií priestorov  leteckej základne Sliač, ktorá podľa odhadov potrvá 3 až 5 rokov, sa  letka  presunie do priestorov 81. krídla Sliač,  do miesta svojho trvalého pôsobenia. V  tomto termíne bude dodaných aj zvyšných 6 kusov lietadiel z USA a dodávka tak bude kompletná.

Príprava na nové technológie je kľúčová. Čítajte o výcviku pilotov a technického personálu, ktorý teraz prebieha v USA:
Dôležitým faktorom vplývajúcim na zavedenie šestnástok do služby v rámci Slovenska je vycvičenosť a pripravenosť letového a pozemného personálu. Osem nových pilotov Vzdušných síl OSSR už podľa vyjadrení predstaviteľov Ministerstva obrany SR absolvovalo požadovaný   komplexný výcvik  v USA a momentálne sa nachádzajú späť na Slovensku. Ďalších desať sa  aktuálne nachádza v rôznych fázach príprav v zámorí. Tam  postupne absolvovali lietanie na cvičných turbovrtuľových lietadlách T-6 Texan II, neskôr na prúdových T-38 Talon a až následne presedlali na F-16. Podobne je to aj so zaškoľovaním pozemného technického personálu, kde jedna časť vyškolených technikov je už späť na Slovensku a druhá, vo fáze výcviku stále pôsobí   v Spojených štátoch. Zmluva medzi vládami Slovenska a USA zahŕňala kompletné vycvičenie 22 členov letového a 160 členov pozemného technického personálu. Poslední vyškolení piloti by sa  mali vrátiť domov na Slovensko v priebehu roka 2028.

Čo robí F-16C Block 70 takým výnimočným? 

Nové F-16C Block 70 vyrába americká spoločnosť Lockheed Martin. Vývojový variant Block 70 je najnovším a jedným z najmodernejších. Disponujú motorom General Electric F-110 GE-132 o výkone 144,6 kN pri využití prídavného spaľovania. V porovnaní s predchádzajúcimi variantami prešiel najrozsiahlejšou modernizáciou palubný radar. Ten použitý APG-83 s aktívnym elektronickým snímaním AESA (Active Electronically Scanned Array) agilným zväzkom SABR (Scalable Agile Beam Radar) je vyrábaný firmou Northrop Grumman  a radí sa do  kategórie  radarov piatej generácie.  S malými obmenami je zabudovaný aj u stíhacích lietadiel F-22 Raptor a F-35 Lightning II. Značnou  obmenou prešla taktiež pilotná kabína. Tú tvorí dvojica menších plnofarebných postranných displejov a jeden ústredný napojený na hlavný palubný počítač. Všetky lietadlá sú rovnako vybavené  automatickým protizrážkovým systémom Auto-GCAS (Automatic Ground Collision Avoidance System) a novými systémami elektronického boja.  

Slovensko nie je jediné, kto získava nové F-16. Prečítajte si o ostatných krajinách, ktoré sa rozhodli pre tieto moderné lietadlá: 

Prvým zákazníkom a odberateľom  nových F-16C/D Block 70/72 sa v roku 2018 stalo letectvo kráľovského štátu Bahrajn, Royal Bahrain Air Force RBAF. Kontrakt na dodávku v hodnote 1,12 miliardy USD zahŕňal objednávku 12 jednomiestnych a 4 dvojmiestne lietadlá. Americkou agentúrou pre obrannú a bezpečnostnú spoluprácu DSCA (Defense Security Cooperation Agency) bola potvrdená dodávka 25ks F-16C/D Block 72 s motormi Pratt & Whtiney F100 pre Royal Moroccan Air Force RMAF.  Okrem Bahrajnu, Slovenska a Maroka   Lockheed Martin počíta s dodávkou 66 viacúčelových lietadiel vo variante Block 70/72 aj pre tajwanské letectvo Republic of China Air Force  RoCAF. K európskym užívateľom okrem Vzdušných síl OSSR  Slovak Air Force sa čoskoro zaradí aj Bulharsko. Prevzatie  prvých kusov z celkového počtu osem  za 1,3 miliardy USD sa predpokladá v priebehu nasledujúcich rokov.  Zákazka zahŕňa okrem dodávky lietadiel aj muníciu, náhradné diely, motory, výcvik a podporu. Operovať budú podľa dostupných informácií na novozrekonštruovanej bojovej základni Graf Ignatievo. Posledným zo skupiny záujemcov je Jordánsko, ktoré prejavilo záujem o osem kusov a tak by celkový počet doteraz objednaných prúdových viacúčelových lietadiel F-16 C/D Block 70/72 dosiahol 137 kusov.

Text a foto: © Juraj Uhliar 2024, letectvosr.sk

Zdroj: MOSR, Lockheed Martin, wikipedia, tlačová konferencia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *