Letecké Dni Košického Kraja – LDKK 2024

Plný dojmov a nasiaknutý leteckou atmosférou už na ploche  letiska  začínam písať do mobilu  prvé riadky o LDKK. Veď ako sa hovorí, železo je potrebné kuť za horúca a to platí aj o nás, ktorí svoje zážitky a spomienky dávame na papier, aby sme sa s nimi podelili  aj s vami  ostatnými. A čerstvé emócie, ktoré máme zažité v  pamäti tomu výrazne napomáhajú.  To je jednoducho naša práca a ňou chceme poukázať na to pekné, čo lietanie, letectvo, lietadlá a ich piloti dokážu na nebi vyčariť. Poznatkov v rôznych podobách z ostatného prvého septembrového víkendu stráveného na najväčšej leteckej udalosti na Slovensku je neúrekom a tak to, čo sa dalo počuť, uvidieť a zažiť na Leteckých dňoch Košického kraja 2024  vám v krátkosti chceme ponúknuť aj prostredníctvom našich stránok.

Jedným z hlavných organizátorov podujatia určeného pre všetkých nadšencov aviatiky okrem miestneho  Aeroklubu Košice o.z.  je aj Košický samosprávny kraj, ten akciu podporuje niekoľko rokov. Náklonnosť a sympatie k vzdušným  aktivitám verejne prezentoval aj samotný predseda KSK. Po oba dni na otváracom ceremoniáli vítal návštevníkov z hlavného pódia po tom, ako opodiaľ  pristál na padáku v tandeme s asi najznámejším a naším vo svete najoceňovanejším  para pilotom a Košickým odchovancom Romanom Dubským.

Košičania aj tento rok poctivo pracovali na tvorbe statického a aj letového programu.  Stavili na istotu a do  programového bloku pozvali overené a ostrieľané čísla, ktoré bavia divákov všade tam, kde zavítajú. Podstatnú zložku tvorili zahraniční účinkujúci na takmer všetkých druhoch lietajúcej techniky. Za povšimnutie a pochvalu pre organizátora stojí fakt, že na nebi nad letiskom dostali priestor aj domáci účinkujúci. 

Okrem Vzdušných síl Ozbrojených síl SR, ktoré predviedli na statickej ukážke  vrtuľník UH-60M Black Hawk a vo vzduchu viacúčelové stredné transportné lietadlo Leonardo C27J Spartan, na statike sa prezentovali aj exponáty od Múzea letectva  Slovenského Technického Múzea  a Aeroklubu. Ten prispel k programu aj dynamickou a pútavou ukážkou  vzdušného súboja  z obdobia druhej svetovej vojny so skupinou lietadiel RETRO SKY TEAM, ktorú doplnili výrazné a pôsobivé pyrotechnické efekty.

Skupinová zlietanosť na lietadlách vyrábaných na Slovensku v neďalekom Prešove je doména pilotov a inštruktorov leteckej školy AIR MAVEX JUNIOR  z Ražňan. Peter Pavlinský, Ivan Olšavský, Radoslav Lipjanec a Dušan Kažimír dokazujú, že SD4 Viper je lietadlo použiteľné okrem iného aj pre tento účel. Udržať stabilnú formáciu malých respektíve ultraľahkých lietadiel je nesmierne náročné a do veľkej miery závislé od poveternostných podmienok. Výsledok, ktorý VIPER SKY BOX  vo vzduchu predvádzajú je založený na zosúladení pohybu štyroch lietadiel do jedného stabilného celku a absolútnej dôvere jednotlivých členov navzájom. Divákom predviedli box, ypsilon, rebrík, šíp a to v závere doplnili o rozchod. Celým vystúpením divákov šarmantne sprevádzala mladá spíkerka a členka tímu Sofia. S  hudobným doprovodom od Nightwish  to bola po oba „dni prechádzka vo vzduchu“ a  skvelý  zážitok pre divákov odmenený bravúrnym  potleskom.

Letecké dni boli aj exhibíciou skvelého zvuku hviezdicových motorov sovietskej konštrukčnej kancelárie Vedeneyev  a Šchvecov. Rumunské zoskupenie AEROBATIC YAKEERS lieta obyčajne s tromi cvičnými lietadlami Yak52TW. Košice pre účasť Dana Stefanescu na svetovom šampionáte Advanced uvideli unikát, keď tretieho člena nahradil a doplnil Jurgis Kayris. Usmiaty, skromný, vždy pozitívne naladený pán v rokoch jednoducho patrí medzi legendy akrobacie už viac ako päť desaťročí a na  LDKK absolvoval svoju premiéru. Jeho sólové vystúpenie s „vytuneným“ Su-31 LY-LJK upraveným na „freestyle unlimited airshow“ patrí k tým najlepším a uznávaným na celom svete.  S Yak-om 55M v štandardnej bielo, červeno, modrej farebnej schéme známej z čias  DOSAFu  pre divákov odlietal bývalý maďarský stíhací pilot  MiGu-29 a držiteľ prestížnej ceny Super King Trophy  Gyula Vari. S prehľadom jemu vlastným mu sekundoval reprezentant a aktuálny vicemajster Českej republiky v leteckej akrobacii Ján Sobotka. Dvojmiestnym  Su-29 prezentoval ukážkovo prevedené, náročné kopané prvky pred  divákmi v pomerne malej výške, čo je extrémne náročné na pilotáž a fyzickú ako i duševnú stránku pilota.

Blok programu venovaný stíhacím a výcvikovým lietadlám poháňaných prúdovým motorom má nad letiskom v Košiciach už každoročne svoje stabilné miesto. Je to bez pochýb divácky najobľúbenejšia časť každého leteckého dňa. A organizátori tomu venujú aj patričnú pozornosť. Dlhé roky tu sídlila jediná vysoká vojenská letecká škola, nesúca meno Slovenského národného povstania. Tá vyškolila a vycvičila drvivú väčšinu pilotov našich vzdušných síl, ktorí sa neustále starali o bezpečnosť nad našimi hlavami. Vznikla a fungovala tu svetoznáma akrobatická skupina BIELE ALBATROSY a pred ňou aj Košická akrobatická šestka. Lietadlá L-29 Delfín a L-39 Albatros všetkých verzií tu ročne nalietali stovky ba až tisícky hodín. A tak tieto spomenuté výcvikové prúdové lietadlá vyrábané v Československu sa pravidelne pri príležitosti LDKK sem vracajú v podobe účinkujúcich. Jozef Vaško dokonca vždy veľmi rád spomína na svoje začiatky stíhacieho pilota, ktoré sú s Košicami pevne zviazané. Vysokú techniku pilotáže má jednoducho v krvi a to je vidno pri každom jednom jeho vystúpení s L-29 Delfín OM-SLK, ktoré predvádza.   Albatros L-39 bola jedna z priorít organizátorov pre už spomínané dôvody a to historické prepojenie tohto lietadla s letiskom a mestom Košice.  Tentokrát „Albík “ z organizácie DARK STAR na východ Slovenska letel na vystúpenie až z ďalekého Talianska, aby zaujal početné publikum a to sa podarilo. 

Fundacja BIAŁO-CZERWONE SKRZYDŁA je výnimočná organizácia od našich severných susedov. Spravuje zbierku lietadiel naviazaných na poľský letecký priemysel a venuje sa ich obnove a znovuzaradeniu do prevádzky. Takto už zreštaurovali niekoľko typov, jedným z nich je aj PZL TS-11 Iskra, ktorú sme mali možnosť uvidieť v dynamickej ukážke.  Rovnakým poslaním sa na verejnosti prezentuje aj FUNDACJA  ESKADRA pochádzajúca z Modlinu. Udržujú v letu schopnom stave a prezentujú v rámci celej Európy ďalšie hodnotné exempláre letectva, historické stíhacie lietadlá z obdobia studenej vojny. Ich dominantou je skupinová zlietanosť dvojice stíhačov PZL Lim-2, čo sú na základe licencie v Poľsku vyrábané pôvodne sovietske prúdové MiG-15 bis a UTI. Skupinu vedie Mateusz Strama a uvidieť ich v dynamickej skupinovej ukážke a neskôr aj v sólových letoch bolo niečo unikátne s nádychom histórie.  Poľsko malo v Košiciach tento rok asi najzaujímavejšie zastúpenie medzi letovými účastníkmi. Nemôžeme ešte zabudnúť na vrtuľníkový balet viacúčelového  BO-105, kde  cykliku a kolektív dokonale ovládal Maciej Dominiak.    

The FLYING BULLS AEROBATIC TEAM je štvorica špičkových a uznávaných pilotov. Pochádzajú z českého Jaroměře a na LDKK prilietli z rakúskeho Zelltwegu, kde paralelne prebiehal AIR POWER  24, jeden z najväčších leteckých dní v strednej Európe. Vo svojom vystúpení porážajú zákony fyziky a demonštrujú maximum toho, čo dokáže tesná skupinová formácia štyroch lietadiel v skutočnosti dnes odlietať. Podstatnú časť programu vystupujú pred divákmi ako jeden celok a v tejto formácií odlietajú kompletnú akrobatickú zostavu aj s prvkami pilotáže na chrbte, dole hlavou či vo vertikálach, kde na pilotov vplývajú extrémne náročné a zaťažujúce záporné preťaženia takzvané G.  

Slnečné počasie s minimom mrakov na oblohe ako na objednávku,  letecké esá a tie najzaujímavejšie lietajúce stroje na stojánke a vo vzduchu, pohodová nálada, veľa priateľov,  kamarátov a fantastický pocit z atmosféry, ktorá na letisku panovala – to je v stručnosti to najdôležitejšie, čo tento rok spravilo LETECKÉ DNI KOŠICKÉHO KRAJA 2024 najväčšou a dnes už môžeme povedať aj najlepšou leteckou akciou u nás. Tešíme sa na východ opäť o rok šiesteho a siedmeho septembra. Vďaka.

Text a foto: Juraj Uhliar ©2024                                                                                                                                                                                     

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *