Koniec využívania ruskej leteckej techniky na území Európskej únie, ale aj iných štátov a Slovenska nevynímajúc, sa nezadržateľne blíži. Uvažuje sa o tom už dlhé roky, ale vojnový konflikt na Ukrajine a séria sankcií voči Ruskej federácií nás k spomenutému kroku núti ešte intenzívnejšie. Po ukončení užívania systému S300 či po možnom uzemnení stíhacích lietadiel MiG-29 vo Vzdušných silách OSSR sa čoraz častejšie hovorí aj o výmene, resp. predaji zostávajúcich dvoch vrtuľníkov Mil Mi-171 u Leteckého útvaru Ministerstva vnútra SR.
Za hlavný dôvod podľa vyjadrení v predkladacej správe rezortu vnútra možno považovať vysokú poruchovosť, slabú distribúciu náhradných dielov, dlhú čakaciu dobu na ich dodávku a do budúcna problémovú dostupnosť servisných organizácií schopných vykonávať opravy. Očakáva sa aj, že v najbližšej dobe dôjde k odňatiu licenčných oprávnení povereným servisným organizáciám zo strany ruského výrobcu.
Vrtuľníky Mil Mi-171 sa začlenili do Leteckému útvaru Ministerstva vnútra v rozmedzí rokov 2001 až 2004, kedy boli v rámci deblokácie ruského dlhu voči SR dodané z výrobného závodu Mil v Ulan-Ude dodané v počte štyroch kusov. Mali nahradiť v tom čase dosluhujúce Mil Mi-8. V roku 2010 došlo k odpredaju, resp. výmene dvoch kusov „stosedemdesiatjednotiek“ za dva nové kanadsko-americké ľahké vrtuľníky Bell 429.
V súčasnosti LÚ MVSR disponuje jedným malým vrtuľníkom Bell 429 imatrikulačnej značky OM-BYD a už spomenutou dvojicou ruských helikoptér Mil Mi-171. Oba tieto stroje prešli potrebnou generálnou opravou. B-1770, aktuálne OM-BYU prešiel generálnou opravou v opravárenskom závode LOM Praha a do prevádzky sa vrátil v priebehu roku 2015. V posledných rokoch 2020 a 2021 bol odstavený z dôvodu poruchy v Bratislave. B-1786, dnes OM-BYH je vybavený nákladovou rampou a po predpísanej generálnej oprave v rokoch 2017-2018 v závode LOT Trenčín lieta v letke dodnes.
Vrtuľníky Mil Leteckého útvaru Ministerstva vnútra slúžia hlavne k potrebám Policajného zboru za účelom pátrania, zásahov a hliadkovania pri ochrane východnej hranice, transportu nákladu, ale aj výcviku v priemere na úrovni 60% z celkového využitia. Hasičský záchranný zbor využíva tieto stroje najmä pri hasení požiarov v ťažko dostupnom až nedostupnom teréne za pomoci Bambi vaku či pri doprave materiálu a hasičov na požiaroviská, čo predstavuje 20% nalietaných hodín. Približne 17% tvorí využitie vrtuľníkovej techniky ministerstva Horskou záchrannou službou na technické, záchranné a dopravné práce v ťažko dostupnom vysokohorskom teréne.
Podľa vyjadrení ministra vnútra Romana Mikulca, po rokovaní vlády plánuje osloviť výrobcov a obchodníkov s helikoptérami tak, aby bolo výberové konanie transparentné a neskôr na vládu prinesie aj finálny výsledok. Ministerstvo vnútra plánuje vymeniť dosluhujúce vrtuľníky Mil Mi-171 v dohľadnej dobe. Odhadované náklady na výmenu a uvedenie nového typu do prevádzky by mali predstavovať približne 25 miliónov Euro. Tento návrh odobrila vláda počas minulotýždňového rokovania.
Text a foto: Juraj Uhliar
Zdroj: plán rozvoja LUMVSR, minv.sk, valka.cz