Po štyridsiatich piatich rokoch aktívneho pôsobenia v piatok popoludní 27. septembra 2024 na základni Volkel ležiacej v južnej časti Holandska slávnostným ceremoniálom a preletom formácie ôsmych lietadiel naprieč krajinou sa slávnostne ukončila činnosť viacúčelových nadzvukových lietadiel F-16AM/BM Fighting Falcon vo Vzdušných silách Holandského kráľovského letectva. Stalo sa tak pár dní po tom ako vedenie Royal Netherland Air Force RNLAF oznámilo plnú operačnú spôsobilosť letiek, zložených z nových prúdových taktických F-35A Lightning II piatej generácie zaraďovaných do výzbroje v posledných rokoch.
Veľkolepá formácia
Rozlúčkový let podľa predbežných plánov mal smerovať cez najvýznamnejšie kľúčové vojenské miesta v kráľovstve historicky spojené s prevádzkou lietadiel F-16. Nevyspytateľné počasie však bolo proti a trasu preletu výrazne obmedzilo. Pôvodne mala rozlúčková formácia navštíviť bývalé základne, na ktorých F-16 počas svojej služby pôsobili ako Eindhoven, Twente, Leeuwarden, Gilze-Rijen a súčasnú domovskú základňu Volkel. Okrem toho mali preletieť nad holandským logistickým centrom Woensdrecht, Ministerstvom obrany v Haagu, bývalou leteckou základňou Soesterberg a Veliteľstvom letectva v Brede. Nakoniec sa preletovej pocty dočkali iba stredné a východné regióny kráľovstva. Grand finále bolo presne načasované na 15:12 hod., keď sa veľkoskupina objavila nad hlavnou budovou 312 Squadron Uden – Volkel, kde sa celá ceremónia odohrávala. Po pristátí na domovskej základni poslednú poctu lietadlám a pilotom vzdali aj ostatní príslušníci základne, zamestnanci, zúčastnení a miestni hasiči, vytvorením vodnej brány nad taxujúcimi lietadlami.
Krátka história
RNLAF sa stalo jedným z prvých európskych užívateľov „šestnástok“, keď sa rozhodli nimi nahradiť postupne dosluhujúce a zastaralé F-104 Starfighter. Objednali 213 kusov F-16 verzií A/B s tým, že niektoré z nich sa montovali aj v lokálnych fabrikách firmy Fokker na území kráľovstva, ostatné boli dodané z výrobného závodu v USA. Prvé kusy obdržalo letectvo v júni 1979, posledné prevzali vo februári 1992. O rok neskôr prišlo rozhodnutie o modernizačnom programe Mid-Life Update tzv. MLU. Tým prešlo do roku 2003 až 138 Falconov z pôvodne plánovaného počtu 170. Znižovaním počtu kusov už modernizovanej verzie F-16 AM/BM dochádzalo k ich odpredaju iným užívateľom ako Jordánsko a Chile.
Misie a bojové operácie
Prvé ostré operačné nasadenie absolvovali holandské F-16 v deväťdesiatych rokoch počas akcie Joint Falcon and Allied Force vo vojne v bývalej Juhoslávii, kde zaznamenali aj svoj prvý zostrel nepriateľského lietadla od druhej svetovej vojny. Neskôr sa zapojili do operácie Trvalá sloboda nad územím Afganistanu, pôsobenia NATO nad Líbyou, proti Islamskému štátu na Blízkom východe a iných. Takmer do ukončenia svojej činnosti operovali aj v rámci misie NATO Baltic Air Policing v krajinách Litva, Lotyšsko a Estónsko. Nemožno zabudnúť na permanentné domáce nasadenie v režime 24/7 v Quick Reaction Alert v skratke QRA v rámci integrovaného systému protivzdušnej obrany NATO, tzv. NATINADS nad územím Holandska, Belgicka a Luxemburska.
F-16 Solo Display Team
Jeho význam a poslanie poznajú veľmi dobre aj obyčajní fanúšikovia letectva. Holanďania tomuto spôsobu sebaprezentácie venovali maximálne úsilie s viditeľnými a fantastickými výsledkami. Je to asi tá najkrajšia a najvďačnejšia úloha pre profesionálneho armádneho pilota, jeho tím a prúdové viacúčelové bojové lietadlo. Prezentovať na verejnosti doma, ale aj v zahraničí pripravenosť, profesionalitu, vyzbrojenosť a tým aj kvalitu a vysoký štandard kráľovského letectva. Udržiavať dlhodobo pozitívne vzťahy s verejnosťou, ale aj predstaviteľmi iných štátov a v neposlednom rade zabezpečovať prílev a nábor nových uchádzačov o službu v armáde. RNLAF F-16 Solo Display Team vznikol na jeseň roku 1979, len pár mesiacov po tom, čo prevzali do výzbroje prvé kusy šestnástok. Dňa 15. septembra prvýkrát medzi občanmi kapitán Willem “Snake” Sneek predviedol pokrokové technológie novododaných lietadiel počas dňa otvorených dverí na leteckej základni Twente. Od toho času sa F-16 stal kľúčovým a neoddeliteľným článkom RNLAF Display Teamu. Sprvu tím používal lietadlá opatrené štandardným sfarbením. Neskôr ku koncu osemdesiatych rokov však prišli s myšlienkou opatriť predvádzacie lietadlo špeciálnym sfarbením pozostávajúcim z kombinácie bielej, modrej a červenej, farieb holandskej vlajky. Rozloženie farebných polí sa menilo so smenou členov a ich príslušnosti k letke a leteckej základni. Najznámejšou a asi aj najpopulárnejšou sa stala tá posledná, výrazná čierno oranžová „kamu“ F-16 AM J-015 s podobizňou oranžového leva na oboch stranách trupu a krídel ako symbolu kráľovskej rodiny a sloganom tímu One Team, One Mission na výškovke. Od roku 2013 sa znovu na účely verejnej prezentácie začali používať iba lietadlá v štandardných operačných sfarbeniach. Dva roky na to pre nedostatok kvalifikovaného personálu tím upadal do recesie a z dôvodu nečinnosti v decembri 2018 vyšla správa o jeho definitívnom zrušení. Od tej doby sa predvádzací tím už žiaľ nepodarilo obnoviť. Za bezmála štyridsať rokov fungovania sa v ňom vystriedalo devätnásť predvádzacích pilotov, ktorí odlietali stovky vystúpení prevažne na európskom kontinente, za ktoré získali množstvo prestížnych ocenení. Výnimočný bol rok 2006, kedy RNLAF F-16 Solo Display Team predviedol svoju show aj na základni Adwards v USA. Ostáva nám dúfať, že myšlienka Solo Display Teamu zostáva stále živá a čoskoro uvidíme na verejných podujatiach vo vzduchu náhradu za aktuálne vyradené F-16.
Text a foto: Juraj Uhliar ©2024
Zdroj: wikipedia; military-history.fandom.com;