Koniec F-16 Fighting Falcon u Holandského kráľovského letectva

Po štyridsiatich piatich rokoch aktívneho pôsobenia  v piatok popoludní 27. septembra 2024  na  základni Volkel ležiacej v južnej časti Holandska slávnostným ceremoniálom a  preletom formácie ôsmych lietadiel naprieč krajinou sa slávnostne ukončila činnosť viacúčelových nadzvukových  lietadiel F-16AM/BM  Fighting Falcon  vo Vzdušných silách Holandského kráľovského letectva. Stalo sa tak pár dní po tom ako vedenie Royal Netherland Air Force RNLAF oznámilo plnú operačnú spôsobilosť letiek, zložených z  nových prúdových taktických F-35A Lightning II  piatej generácie zaraďovaných  do výzbroje v posledných rokoch.

Veľkolepá formácia

Rozlúčkový let podľa predbežných plánov mal smerovať cez najvýznamnejšie kľúčové vojenské miesta v kráľovstve historicky  spojené s prevádzkou lietadiel F-16. Nevyspytateľné počasie  však bolo proti a trasu preletu výrazne obmedzilo. Pôvodne mala rozlúčková formácia navštíviť bývalé základne,  na ktorých F-16 počas svojej služby pôsobili ako Eindhoven, Twente, Leeuwarden, Gilze-Rijen  a súčasnú domovskú základňu Volkel. Okrem toho mali  preletieť nad holandským logistickým centrom Woensdrecht, Ministerstvom obrany v Haagu, bývalou leteckou základňou Soesterberg a Veliteľstvom letectva v Brede. Nakoniec sa preletovej pocty dočkali iba stredné a východné regióny kráľovstva. Grand finále bolo presne načasované na 15:12 hod., keď sa veľkoskupina objavila nad hlavnou budovou  312 Squadron Uden – Volkel, kde sa celá ceremónia odohrávala. Po pristátí na domovskej základni poslednú poctu lietadlám a pilotom vzdali aj ostatní príslušníci základne, zamestnanci, zúčastnení a miestni hasiči,  vytvorením vodnej brány nad taxujúcimi lietadlami.

Krátka história

RNLAF sa stalo jedným z prvých európskych užívateľov „šestnástok“,  keď sa rozhodli nimi nahradiť postupne dosluhujúce a zastaralé F-104 Starfighter. Objednali 213 kusov F-16 verzií A/B s tým, že niektoré z nich sa  montovali aj v  lokálnych fabrikách firmy Fokker na území kráľovstva, ostatné boli dodané z výrobného závodu v USA. Prvé kusy obdržalo letectvo v júni 1979, posledné prevzali vo februári 1992. O rok neskôr prišlo rozhodnutie o modernizačnom programe Mid-Life Update tzv. MLU. Tým  prešlo do roku 2003 až 138  Falconov z pôvodne plánovaného počtu 170. Znižovaním počtu kusov už modernizovanej verzie F-16 AM/BM dochádzalo k ich odpredaju iným užívateľom ako Jordánsko a Chile.

Misie a bojové operácie

Prvé ostré operačné nasadenie absolvovali holandské F-16 v deväťdesiatych rokoch počas akcie Joint Falcon and Allied Force vo vojne v bývalej Juhoslávii, kde zaznamenali aj svoj prvý zostrel nepriateľského lietadla od druhej svetovej vojny. Neskôr sa zapojili do operácie Trvalá sloboda nad územím Afganistanu, pôsobenia NATO nad Líbyou, proti Islamskému štátu na Blízkom východe a iných. Takmer do ukončenia svojej  činnosti operovali aj v rámci misie NATO Baltic Air Policing v krajinách Litva, Lotyšsko a Estónsko. Nemožno zabudnúť na permanentné  domáce nasadenie v režime 24/7 v Quick Reaction Alert v skratke  QRA  v rámci integrovaného systému protivzdušnej obrany   NATO,  tzv. NATINADS nad územím Holandska, Belgicka a Luxemburska.

F-16 Solo Display Team

Jeho význam a  poslanie poznajú veľmi dobre aj obyčajní fanúšikovia letectva. Holanďania tomuto spôsobu sebaprezentácie venovali maximálne úsilie s viditeľnými a fantastickými výsledkami. Je to asi tá najkrajšia a najvďačnejšia úloha pre profesionálneho armádneho pilota, jeho tím a prúdové viacúčelové bojové lietadlo. Prezentovať na verejnosti doma, ale aj v zahraničí pripravenosť, profesionalitu,  vyzbrojenosť a tým  aj kvalitu a vysoký štandard kráľovského letectva. Udržiavať  dlhodobo pozitívne vzťahy s verejnosťou,  ale aj predstaviteľmi iných štátov a v neposlednom rade zabezpečovať prílev a nábor nových uchádzačov o službu v armáde.  RNLAF F-16 Solo Display Team vznikol na jeseň roku 1979, len pár mesiacov po tom, čo  prevzali do výzbroje prvé kusy šestnástok. Dňa 15. septembra prvýkrát medzi občanmi kapitán Willem “Snake” Sneek  predviedol pokrokové technológie novododaných lietadiel  počas dňa otvorených dverí na  leteckej základni Twente.  Od toho času sa  F-16 stal kľúčovým a neoddeliteľným článkom RNLAF Display Teamu. Sprvu tím používal lietadlá opatrené štandardným sfarbením. Neskôr ku koncu osemdesiatych rokov  však prišli s myšlienkou opatriť predvádzacie lietadlo špeciálnym sfarbením pozostávajúcim z kombinácie bielej, modrej a červenej, farieb holandskej vlajky. Rozloženie farebných polí sa  menilo so smenou členov  a ich  príslušnosti k letke a leteckej základni. Najznámejšou a asi aj najpopulárnejšou sa stala tá posledná, výrazná čierno oranžová „kamu“  F-16 AM J-015 s podobizňou oranžového leva na oboch stranách trupu a krídel ako symbolu kráľovskej rodiny a sloganom tímu One Team, One Mission na výškovke. Od roku 2013 sa   znovu na účely verejnej prezentácie   začali používať iba lietadlá v štandardných operačných sfarbeniach. Dva roky na to pre nedostatok kvalifikovaného personálu  tím upadal do recesie a z dôvodu nečinnosti v decembri 2018 vyšla správa o jeho definitívnom zrušení. Od tej doby sa predvádzací tím už žiaľ nepodarilo obnoviť.  Za  bezmála štyridsať rokov fungovania sa v ňom vystriedalo devätnásť predvádzacích pilotov,  ktorí odlietali stovky vystúpení prevažne na európskom kontinente, za ktoré získali množstvo prestížnych ocenení. Výnimočný bol rok 2006, kedy RNLAF F-16 Solo Display Team predviedol svoju  show aj na základni Adwards v USA. Ostáva nám dúfať, že myšlienka Solo Display Teamu zostáva stále živá  a čoskoro uvidíme na verejných podujatiach vo vzduchu náhradu za aktuálne vyradené F-16.

Text a foto: Juraj Uhliar ©2024
Zdroj: wikipedia;  military-history.fandom.com; 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *