Nitriansky Trogár 2024

Trogár, prezývka alebo aj ľudové oslovenie, ktoré sa  desaťročia spája  s pomenovaním   pôvodných  obyvateľov  mesta pod Zoborom.  Je to zároveň názov piva vyrábaného v tunajšom  pivovare, ale taktiež aj miestny športový fanúšik, či jeden z mnohých športových klubov. Za tú  dobu sa pomenovanie Trogár  objavilo  v románe, v názve filmu ako i na  prezentačných predmetoch mesta Nitra. V miestnom žargóne ide o mladého frajera, šibala či lapaja žijúceho v niektorej z nitrianskych mestských častí. 

My ostatní, vyznávači  leteckých aktivít, podujatí a tradícií vieme, že pomenovanie Trogár nesie už pár rokov aj jedna z mnohých  plachtárskych súťažných aktivít organizovaná   miestnym  aeroklubom, na letisku v Janíkovciach. Dvadsiatka  nadšencov a vyznávačov bezmotorového lietania z tunajšieho plachtárskeho odboru a pár skalných zo spriatelených letísk z okolia  sa streli v druhej dekáde mája. Zase a znovu v priateľskej atmosfére  v športovom  odhodlaní  a túžbe po závodnom lietaní, aby spoznali víťaza a zároveň nositeľa  prestížneho ocenenia Trogár I.  pre aktuálny rok 2024.

V dvoch súťažných  kategóriách Club a Open odlietali piloti spolu sedem bodovaných dní. V pestrom štartovom poli na tratiach orientovaných do rovinatých oblastí južného Slovenska,  ale aj do hornatých častí Fatry, Tatier či pohoria Tríbeč v dĺžkach okolo 300 kilometrov, aby nazbierali nové skúsenosti, do zápisníka letov desiatky hodín a do záverečného hodnotenia vytúžené body. Tie na prvú priečku v „ klubovke“  vyniesli domáceho Ľuboša Benďáka, lietajúceho na legende československej konštrukcie z Orličanu, VSO-10 Gradient. V Open kategórii zvíťazil rovnako domáci Radoslav Čagala, súťažiaci na jednom z najmodernejších vetroňov dnešnej doby JS3 TJ s rozpätím krídel 18m.

My sme však  chceli vedieť o tom ako to v Nitre prebiehalo, kde sa letelo, ktoré etapy priniesli najviac zrušenia, ale aj príjemných pocitov a ako je možné s Osou vyhrať plachtársku súťaž. A tak sme o pár dojmov požiadali viacnásobného účastníka a priamo tohtoročného víťaza klubovky  Ľuboša Benďáka.

Ahoj Ľubo. Predstav nám,  čitateľom portálu letectvosr.sk  závod Trogár,  pre koho je určený  a aké  sú požiadavky na splnenie  účasti?                                                                                                            Trogár začal vznikať pred niekoľkými rokmi ako nápad aeroklubákov spolu s hlavným zakladateľom Milošom Ťapušíkom. Hlavnou myšlienkou  podujatia bolo a stále aj je stretnutie miestnych plachtárov a ich priateľov s cieľom polietať si v kľudnej a uvoľnenej atmosfére a to všetko v dobrej nálade, pri super  občerstvení, guláši, pivku, grilovačke a miestnych dobrotách,  ktoré pravidelne niekto na záver súťažného dňa pripraví. 

Už som to nepriamo načrtol v predchádzajúcich riadkoch,  ako sa dá s dnes už legendou VSO-10 zvíťaziť v plachtárskej súťaži?

Jednoducho, stačí sa prihlásiť (smiech). Jedno z nepísaných pravidiel Trogára je, že všetci zúčastnení sú víťazi až na jedného kolegu z predošlého ročníka, ktorý si vyžiadal druhé miesto, tak bol druhý. Ja som vlastne ani do poslednej chvíle nevedel či budem na tomto ročníku. Nechcel som sa dopredu hlásiť medzi súťažiacich, lebo som si nebol istý či budem vedieť odlietať všetky súťažné dni, preto som si nechcel dopredu rezervovať ani výkonný vetroň, aby som neblokoval tých, ktorí boli odhodlaní s istotou lietať. A tak som sa do súťaže prihlásil na poslednú chvíľu, aby som sa preletel pre radosť a potešenie. Vyber vetroňov sa zúžil natoľko, že mi zostala iba VSO-10  Osa. Musím sa priznať, že už od prvej disciplíny mi bola výrazne  naklonená  šťastena, meteorologická a aj tá súťažná, o ktorú som zrejme nevedomky pripravil svojich kolegov. Počas všetkých letov  sme  s ostatnými spolu komunikovali, pomáhali sme si a informovali sa navzájom o podmienkach vo vzduchu a na  trati. A ku koncu súťaže sa mi podarilo  s trochou toho už spomenutého šťastia  aj napriek tomu, že ostatní  piloti lietali s výkonnejšími lietadlami  nazbierať najviac bodov vo svojej kategórii na prekvapenie aj  so starou, dobrou  Osou.

Ktoré  alebo skôr kde, na ktorých častiach trate, resp.  ktoré súťažné dni boli pre teba najzaujímavejšie a najkrajšie?                                                                                                                      
Každá trať bola niečím pekná a výnimočná. Za mňa najzaujímavejšia bola prvá letová disciplína, kde sme zadeklarovali trať na  vrch  Lubená, Chabenec v Nízkych Tatrách,  Handlová,  späť na Cetín a domov do  Nitry. Meteorologické podmienky boli v ten deň trošku ťažšie a pred prvou otočkou v Lubenej nad Veľkou Fatrou som nedokázal na prvýkrát otočiť  bod, lebo som doletel pod  vrcholom kopca a nemal som na jeho dosiahnutie dostatok výšky. A tak sme sa zdržali dosť dlhý čas hľadaním a čakaním na stupák. V tom momente  som dostal za letu závadu  a zostal som iba zo základnými prístrojmi na palube. Mal som na výber či sa vrátim domov, pristanem v Martine, alebo zostanem vo vzduchu a dokončím trať. Nakoniec som pokračoval  spolu s kolegom Jožom Dúcom a s jeho pomocou,  s mobilom a aplikáciami v ňom . Po prvej otočke to až na tie nefungujúce  prístroje v kabíne všetko prebiehalo štandardne. Všetci to nakoniec postupne vzdali a celú trať  sme otočili iba dvaja, ja  s Peťom Hupkom. Všetky  ostatné trate sme mali  plánované podobne ako tú úvodnú, na vzdialenosť okolo 300km pre obe súťažné kategórie. 

Nitra je mäkka plachtenia u nás na Slovensku, Trogár 2024 je pomerne vekom nový a počtom účastníkov malý  plachtársky závod. Čim je iný ako napr. Pribina Cup či FCC Gliding či PMSR?          
Je to taká rodinná neoficiálna súťaž pre nás z klubu a  našich blízkych kamošov,  ak ma pamäť neklame vznikla počas trvania nedávnych a neslávnych  protipandemických opatrení. Tie  zakazovali organizovanie hromadných podujatí a súťaží. Dotklo sa to aj lietania a plachtenia. A tak sme si zorganizovali vlastný závod, kde najdôležitejšia bola  dobrá partia, skvelá atmosféra, nenáročnosť, bez nutnosti  dosahovania veľkých  súťažných  a športových  výkonov, kde za neoddeliteľnú súčasť  považujeme už spomenuté poletové stretnutie  s tými správnymi ľuďmi so zapálením pre spoločnú záľubu a vášeň a tým je bezmotorové plachtárske lietanie.

Ľubo vďaka za Tvoj čas a ochotu porozprávať sa s nami…

Text a foto: Ľuboš Benďáka a jeho archív, Juraj Uhliar

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *