Po dlhom období strávenom v servisnom stredisku firmy AEROHOOLDUS OŰ v Estónskom Talline. Nespočetnom množstve vybavovaní, schvaľovaní, povolení a byrokratických povinností potrebných k záletu, dočasnému zápisu do leteckého registra a vystavení exportného certifikátu a po takmer štyri hodiny trvajúcom lete pristal v týchto dňoch na svojom domovskom letisku Sliač dlho očakávaný druhý slovenský L-29 Delfín súkromného prevádzkovateľa.
Cesta do vzduchu a neskôr späť na Slovensko bola veľmi zložitá, kľukatá a miestami aj zarúbaná. Ale, ako sa hovorí, problémy sú na to, aby sme mali čo riešiť. To presne platilo aj v tomto prípade. Dovoz a sprevádzkovanie L-29 Delfín bola myšlienka partie nadšencov lietania, dlhoročných profesionálnych pilotov Vzdušných síl Ozbrojených síl Slovenskej republiky, dnes konateľov firmy Slovenské Krídla s.r.o. Ich prvotné plány smerovali k sprevádzkovaniu jedného z múzejných exponátov Vojenského leteckého múzea v Piešťanoch. Ale konečné rozhodnutie bolo však iné. Zakúpili lietadlo v Rusku a priviezli ho na Slovensko pomocou kamiónovej dopravy.
V máji roku dvetisícjedenásť predstavitelia firmy Slovenské krídla s.r.o. uskutočnili pracovnú cestu do mesta Jeleč, vzdialeného štyristotridsať kilometrov južne od Moskvy na letisko miestneho aeroklubu, za účelom obhliadky lietadla L-29 Delfín. Po vzájomnej dohode s predávajúcim, potrebných zdĺhavých úradníckych povinnostiach a za pomoci ruskej firmy Aviaexport bol v mesiaci január roku dvetisícdvanásť Delfín v demontovanom stave prevezený na Slovensko. Nedohoda s opravárenským závodom u nás však mala za následok, že potrebné a požadované servisné úkony na uschopnenie vykoná zahraničná firma AEROHOOLDUS OŰ v Estónsku. A tak bol Delfín opätovne zo Slovenska transportovaný na sever Európy do Talinu.
Po takmer roku a pol strávenom v opravárenskom závode, po vykonaní predpísaných prác, odstránení závad a vykonaní prehliadky na motore vo výrobnom závode LOM Praha pripravili technici auguste 2012 Delfín na vykonanie prvej motorovej skúšky. Nasledovalo zostykovanie a doladenie detailov. Estónsky letecký úrad lietadlu pridelil dočasnú imatrikulačnú značku ES-XLR. Desiateho októbra o 15 hodine 45 minúte miestneho času, sa po dvadsiatich dvoch rokoch L-29 Delfin výrobného čísla 29 4645 s estónskym zalietavacím pilotom Rein Porrom v kabíne opäť odlepil od vzletovej pristávacej dráhy letiska v Talline. O deň neskôr bol vykonaný druhý potrebný zálet v stanovenom rozsahu. Lietadlo vyhovelo vo všetkých požiadavkách a estónsky letecký úrad tým po splnení mohol vystaviť „Permit to fly“ pre dodávací prelet na Slovensko.
Po niekoľkých nečakaných odkladoch preletu pre zlé počasie spôsobené viacerými tlakovými nížami so stredom nad severnou Európou a následnými zdržaniami spôsobenými obnovovaním povolení a žiadosti na prelet sa v druhej polovici februára mierne ustálilo počasie a všetko nasvedčovalo tomu, že sa to konečne podarí. Po takmer štyroch hodinách letu, dvoch medzipristátiach na doplnenie paliva v Litovskom Kaunase a Poľskom Lubline sa o sedemnástej hodine a tretej minúte miestneho času, osemnásteho februára roku dvetisícštrnásť dlho očakávaný L-29 Delfín firmy Slovenské Krídla s.r.o. dotkol prahu vzletovej a pristávacej dráhy letiska Sliač. Posádka v zložení Dodo Vaško a Peter Koterba vykonali ďalší dôležitý a významný krok k prevádzke prúdového lietadla Delfín na slovenskom nebi.
Dvadsiateho marca sa za prítomnosti povereného pracovníka dopravného úradu uskutočnila prehliadka lietadla, predloženej sprievodnej dokumentácie a kontrolný let pred zápisom do slovenského registra lietadiel. Delfín výrobného čísla 29 4645 dostal pridelenú imatrikulačnú značku OM-SLK.
Na záver mi zostava už iba vysloviť pár prianí. Nech každý jeden vzlet je ukončený úspešným pristátím, stovky hodín strávených vo vzduchu bez nehody a davy spokojných klientov či už v pozícií pasažierov na palube, alebo divákov na leteckých podujatiach doma ale aj v zahraničí.
Text a foto: Juraj Uhliar © 2014