Aero L-39NG pre Vzdušné sily OSSR

Tretí aprílový týždeň sa na leteckej základni generálmajora Otta Smika na Sliači niesol v znamení oficiálneho predstavenia cvičného podzvukového prúdového lietadla novej generácie L-39 NG od českého výrobcu Aero Vodochody Aerospace. V priebehu troch letových dní zmiešané  slovensko-české posádky uskutočnili päť cvičných zoznamovacích letov. Akcia prebehla za účelom predvedenia letových vlastností lietadla, jeho schopností a možností pre výcvik budúcich stíhacích pilotov za účasti zástupcov Vzdušných síl OSSR, Ministerstva obrany Slovenskej republiky a Taktického krídla Sliač.

Letecká spolupráca s Českou republikou

Za Aero Vodochody Aerospace sa promo akcie zúčastnili predvádzací a zároveň zalietávací piloti s lietadlom L-39NG výrobného čísla 7004 s trupovým označením 0476,  ktoré zišlo z výrobných liniek   koncom  roku dvetisíc devätnásť. Oficiálny zálet absolvovalo 9. decembra už spomenutého roku. Ide o druhý vyrobený lietajúci a prvý predsériový kus. Na Slovensku bol predvedený  v zriedkavom, dočasnom farebnom prevedení pozostávajúcom  zo základného žlto-zeleného nástreku na celej ploche lietadla.  Manažment českého výrobcu z pozície riaditeľa obchodu pre SR zastupoval Zdeněk Hlačík. Jaromír Lang, šéfkonštruktér a taktiež člen  tímu Aero Vodochody, zodpovedal za technickú stránku celej prezentácie. S potencionálnym užívateľom viedol detailné diskusie o  parametroch, funkciách a avionických systémoch či moderných bezpečnostných prvkoch lietadla. Prítomní mali možnosť  zoznámiť sa aj s využitím technológie Virtual Training System pre výcvik pilotov, plnenie taktických misií a tiež s kľúčovými parametrami vyzbrojenej verzie lietadla, ktorá by mala byť hotová v prvom štvrťroku budúceho roka.

Okrem samotného prúdového cvičného lietadla  novej generácie L-39NG zástupcovia výrobcu prezentovali aj komplexnú ponuku  spolupráce vo výcviku vojenských pilotov medzi Českou republikou a Slovenskom. “Ponúkame Slovenskej republike strategickú spoluprácu, ktorej súčasťou je obstaranie ôsmych lietadiel L-39NG. Naše riešenie by zabezpečilo väčšiu sebestačnosť vo výcviku budúcich pilotov F-16 a zároveň by prinieslo významnú úsporu finančných nákladov na tento výcvik. Silným argumentom je tiež ponuka rozsiahlej priemyselnej spolupráce na výrobe  lietadla L-39NG, “opísal  detail možnej budúcej kooperácie Zdeněk Hlačík.

Obnova cvičných lietadiel Ministerstva obrany SR

“Modernizácia techniky Ozbrojených síl Slovenskej republiky patrí ku kľúčovým prioritám súčasného vedenia Ministerstva obrany SR. Jedným z plánovaných projektov je tiež obmena súčasných cvičných lietadiel, ktorých životnosť postupne končí. Sme radi, že naši vojaci majú možnosť zoznámiť sa s možnosťami výzbroje priamo na ukážkach či prezentáciách. Preto oceňujem ponuku spoločnosti Aero Vodochody odprezentovať jej nové cvičné lietadlo priamo na letisku  Sliač, “uviedol štátny tajomník Ministerstva obrany SR Marian Majer.

Medzi budúcich potencionálnych záujemcov o nové cvičné lietadlo L-39NG  okrem Slovenskej republiky patrí aj susedné Maďarsko, ktoré zvažuje nákup dvanástich kusov, taktiež portugalská spoločnosť Sky Tech a americký RSW Aviation. Štátny podnik LOM Praha prostredníctvom Ministerstva obrany Českej republiky pre výcvikové centrum CLV Pardubice objednal štyri kusy s opciou na dodávku ďalších dvoch  a vojenské letectvo Senegalu prejavilo záujem o dodávku štyroch kusov. Najnovším a zatiaľ posledným štátom, ktorý objednal dodávku dvanástich kusov  cvičných lietadiel L-39NG dodaných zo závodu  Aero Vodochody, je Vietnam.

Technická špecifikácia modelu Aero L-39NG

Aero L-39NG predstavuje moderný a efektívny ľahký prúdový a jednotný aeroplán. Je schopný plniť úlohy komplexného leteckého výcviku budúcich pilotov moderných vzdušných síl so schopnosťami a vybavením ľahkého bitevného lietadla. Jeho koncepcia  sa odvádza od pôvodného L-39 Albatros s využitím prvkov na zníženie odporu a zvýšenie účinnosti. Vyrobené je za pomoci moderných technológií a z novodobých materiálov. Pohon zabezpečuje prúdový motor FJ44-4M amerického výrobcu Williams International. Prístrojové vybavenie a aj samotný prepracovaný kokpit NG-čka je predurčený na výcvik budúcich pilotov lietadiel štvrtej a piatej generácie a je do určitej miery voliteľný na základe požiadaviek zákazníka. Na podvesenie výzbroje slúžia štyri podkrídlové a jeden podtrupový závesník. Novinkou sú palivové nádrže integrované do vnútrokrídlového priestoru, ktoré tak nahradili chýbajúce vonkajšie nádrže na koncoch krídla známe z pôvodnej verzie Albatrosa. Prvý prototyp označený ako L-39CW vznikol prestavbou z pôvodného typu so zástavbou novej pohonnej jednotky, použitím upravených krídel bez koncových nádrží a inštalovaním nového prístrojového vybavenia. Svoj prvý let uskutočnil v roku 2015. Novoskonštruovaný prototyp nazvaný ako NG čiže Next Generation prvýkrát vzlietol v roku 2018 a verejnosti bol  predstavený na akcii Dny NATO na jeseň 2018.

 

Text a foto: Juraj Uhliar, aero.cz
Zdroj: aero.cz, wikipedia

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *